Każdy rowerzysta doskonale wie, że oprócz licznych akcesoriów, takich jak kask, światła, czy też licznik rowerowy, musi on być wyposażony również w pompkę do roweru. Pomimo jednak tej świadomości, mało który rowerzysta jest w stanie powiedzieć, jak się taką pompkę powinno wybierać. Niewielu z nich wie, na jakie cechy takiej pompki powinno się zwracać uwagę, a to niestety prowadzi bardzo często do kupowania słanych jakościowo modeli, które często okazują się nawet bezużyteczne. Jak nie popełniać takich błędów?
Podstawowe parametry
Jeśli udajemy się do sklepu rowerowego po pompkę, to przede wszystkim trzeba wiedzieć, jak powinno się ją dobierać do posiadanego roweru. Jak się bowiem okazuje, w zależności od tego, czy posiada się rower górski, czy też np. szosowy, bardzo często konieczny będzie zakup zupełnie innej pompki.
Podstawową różnicą, która jest obecna w różnych modelach rowerów, jest stosowany w ich oponach wentyl. Na rynku znaleźć można aż trzy bardzo popularne rozwiązania w tym zakresie, które oczywiście muszą pasować do pompki, jeśli chce się jej używać do pompowania danego koła.
Kolejną dużą różnicą jest to, że opony w konkretnych rowerach muszą być pompowana na różny zakres ciśnienia. Powoduje to, że pompka rowerowa musi być w stanie dać mniejsze lub większe ciśnienie. Szczególnie mocno trzeba na to zwracać uwagę, jeśli posiada się rower szosowy, ponieważ tam ciśnienie w kołach jest często nawet 3 razy wyższe niż w przypadku klasycznego roweru górskiego.
Z czego powinna być wykonana pompka do roweru?
Nie bez znaczenia jest podczas kupowania pompki do roweru to, z jakiego materiału dany model będzie wykonany. Konstrukcja pompki, a konkretniej mówiąc wykorzystane do jej budowy tworzywo, to kluczowy element, jeśli chodzi o jakość, a także wytrzymałość na uszkodzenia. Co jest zatem dostępnego na rynku?
Nie da się ukryć, że w przypadku najtańszych pompek na rynku będzie się miało do czynienia z plastikiem. Taka pompka jest tania, lekka, lecz jednocześnie niezwykle delikatna. Często można ją uszkodzić jeszcze podczas pierwszego pompowania koła. Z tego też powodu zaleca się kupowanie modeli zrobionych z aluminium, które jest nie tylko znacznie mocniejsze, lecz również wykazuje się całkiem niską wagą. Zdecydowanie najlepsze pompki zrobione są z włókna węglowego, lecz niestety ich cena sprawia, że korzystają z nich jedynie zawodowi lub pół profesjonalni kolarze.
Jak wybrać pompkę do roweru?
Ostatnią sprawą, o której trzeba pamiętać, gdy kupuje się pompkę do roweru, to jaki tak właściwie ma być jej rodzaj. Co jest dostępnego na rynku i czym się charakteryzują poszczególne rozwiązania?
Podstawowym modelem pompki do roweru jest oczywiście wersja ręczna. Korzysta się z niej, jak sam nazwa wskazuje, poprzez naciskanie ręką tłoczka, co sprawia, że powietrze jest tłoczone dalej do opony. Model ten choć tani, mały i lekki, to jednak niezbyt nadaje się do regularnego pompowania opon, ponieważ jest to zadanie meczące i długotrwałe.
Znacznie lepszym modelem jest pompka stacjonarna, którą można postawić na ziemi i pompować oponę naciskając na pompkę nogą. Jest to nie tylko wygodniejsze rozwiązanie, lecz przede wszystkim wydajniejsze.